Lidia Puig
jueves 21 - 12:00

Proyecto Distype

Aproximació a un futur distòpic a través del disseny de sis tipografies experimentals Distype és el resultat d’un procés d’experimentació que parteix de la simulació dels efectes devastadors del canvi climàtic sobre el planeta com a mètode a través del qual trobar noves formes tipogràfiques. Es tracta d’un projecte pràctic en el qual el disseny es presenta com a
eina d’experimentació a través del qual trobar noves formes de comunicació amb tipografia.

El concepte que estructura la part central del projecte és l’augment de temperatura com a principal efecte del canvi climàtic i desencadenant d’una sèrie de successos catastròfics.
Aquest concepte està present en els experiments en tant que han estat pensats de manera que es manté en tot moment una relació entre l’experiment i l’augment de temperatura.

El projecte s’articula al voltant de quatre vies d’experimentació, cadascuna amb un tipus de material i un sistema diferent d’aplicació de calor. Aquestes quatre vies tenen en comú  l’alteració de la temperatura que poden suportar els diferents materials en condicions òptimes. Els materials amb els quals s’ha experimentat són: argila, cera, plàstic i gel.

Aquestes quatre vies es relacionen, a la vegada, amb una conseqüència climàtica que desencadena en el medi ambient l’augment de temperatura del planeta. D’aquesta manera, se li dóna un sentit a l’experimentació, creant un relat que servirà per articular les diferents peces gràfiques que donen forma al projecte. Així doncs, l’argila es relaciona amb les sequeres, la cera amb els incendis, els plàstics amb la toxicitat de l’aire i dels oceans, i el gel amb el desglaç i les inundacions.

Per tal de mantenir una relació formal entre els diversos experiments, es parteix d’una mateixa tipografia com a base que es veurà alterada i deformada en els diversos processos d’experimentació física. La tipografia escollida és la Fury Typeface; una tipografia serif amb acabats punxeguts i certs detalls que donen joc en el procés d’experimentació. De la tipografia base s’han seleccionat deu caràcters amb els quals experimentar de manera física.
L’objectiu és analitzar els patrons en les deformacions presents en els resultats de l’experimentació i reproduir-los a la resta de caràcters de l’alfabet.

Les quatre vies d’experimentació donen lloc al disseny de sis alfabets. A cadascuna de les sis tipografies se li ha donat un nom que prové de la fusió del material i la temperatura a la qual s’ha sotmès. Així, de l’experimentació amb argila sorgeix la PM1200 i la PF1200; de la cera, la WAX144; del gel, la ICE26; i del plàstic, la PP180 i la PE180.

El procés d’experimentació i els sis alfabets es recull en tres peces gràfiques. Així, el projecte es formalitza en una publicació que té com a concepte clau la hibridació entre la mostra de les sis tipografies, el procés d’experimentació física, i contingut sobre l’escalfament global;
una sèrie de 5 pòsters on les sis tipografies conviuen entre elles; i una col·lecció de 12 postals que fusionen l’experimentació física i la creació tipogràfica en una sola peça.

 

Quiero estar al tanto de las novedades
Sponsors
CON EL APOYO DE
MEDIA SPONSORS