Rosa Díaz Custodi
jueves 21 - 16:30

Projecte Museu de la censura

Rosa Díaz Custodi // Museu de la censura // EADT. Escola d’Art i Disseny de la Diputació a Tarragona
Arran de la col·lecció d’art contemporani censurat que ha reunit el periodista i empresari Tatxo Benet, se’ns planteja, de forma hipotètica, que aquesta col·lecció se situarà en un edifici històric de la ciutat de Tarragona. Així es crea la necessitat de crear la identitat corporativa d’aquesta institució.
El projecte gira entorn del concepte de l’ocultació d’informació. Tot, des de la marca fins a la tipografia i les aplicacions gràfiques, ens remeten cap aquesta idea.
S’ha creat una imatge sintètica, però que no deixa de banda a qui representa, a una institució cultural contemporània, dirigida al gran públic. Podem dir doncs que la identitat gràfica de la marca, encara que té una certa serietat i sobrietat, en les aplicacions és on troba l’espai per tenir un aspecte més despreocupat i informal, lligat a la filosofia del museu. Aquest és un espai cultural on s’exposen obres d’art contemporani que han estat censurades arreu del món, per tant, d’alguna forma podem parlar de dissidència en anar en contra dels que han estat els censuradors d’aquestes. Així, el museu pren un caire contestatari que expressa mitjançant les aplicacions gràfiques.
Tant la tipografia com les imatges s’han manipulat per transmetre el concepte de censura. S’ha creat una font tipogràfica especial on, mitjançant un desplaçament a la part central, es crea una distorsió que ens remet a la ratlla que es feia sobre les paraules que no havien de veure la llum. Respecte a les imatges, s’apliquen diferents tècniques com: la superposició, la modificació del color o el tall d’aquestes, pensant també en la confusió, distorsió i ocultació. A l’hora de maquetar també es tenen en compte aquests recursos. Es juga amb els paràgrafs de text i les seves alineacions, així com en els títols. L’ús dels colors corporatius secundaris aporten també, un caire informal i transgressor, ja que, en ser fluorescents, utilitzats generalment per a ressaltar la informació, es crea una contraposició amb el negre utilitzat per ocultar-la.
Seguint aquestes bases, a més de la marca, s’han creat diverses aplicacions com són: dues peces editorials, la comunicació per a mitjans de masses, el vestuari i les identificacions del personal, la papereria bàsica, la identificació de l’arquitectura i la identificació de l’estructura física.
Malgrat que cada aplicació té unes característiques amb algunes diferències envers la resta, totes tenen en comú el concepte de la distorsió i l’ús dels elements bàsics com són la tipografia, el tractament de les imatges i els colors. Si trobem tractaments diferents també és perquè s’ha volgut mostrar el potencial que pot tenir el projecte, que pot oferir diverses variants de l’aplicació del concepte principal, sempre mantenint una coherència global.

 

Quiero estar al tanto de las novedades
Sponsors
CON EL APOYO DE
MEDIA SPONSORS